v Product Management

Levné a rychlé testování nápadů

Následující článek shrnuje proces, který postupně vylepšuju a především používám k ověření nápadů na nový business v posledních několika měsících s cílem se rychle dobrat největších příležitostí a podložit je dobrými argumenty v duchu „Facts over opinion“.

Minule jsem psal o vymýšlení, ale o nápady asi nemáte nouzi, ať už se inspirujete doma či v zahraničí, nebo je vymýšlíte sami. Silná stránka dobrého inovačního procesu podle mého názoru ale nespočívá v generování nápadů. Inovační procesem musíte dobře zvolit problém k řešení, což je ta nejtěžší věc vůbec. Druhou klíčovou věcí je co nejefektivněji rozdělit nápady na příležitosti a pitominy – a o tom budu dnes psát.

V testování jde o jednoduchou věc: Vydat co nejméně peněz a času při zjišťování, zda je nápad blbost či ne. Mít nápad a rovnou ho postavit je podle mě plýtvání zdroji. Řídím se čtyřmi otázkami Silicon Valley Product Group na validaci nápadů a to přesně v tomto pořadí: Chtějí to zákazníci vůbec? Koupí to? Umíme to postavit? Máme podporu stakeholderů? Testování validuje první dvě, zbytek je otázka produktového řízení a škálování.

Zde je postup, k němuž jsem zatím došel a který vám, doufám, pomůže proces podstatně zrychlit a zlevnit.

Krok 1 za hodinu: Máme vůbec trh?

Takže jak ihned zjistit, zda to není úplná konina? První věc je, že si porovnám trendy na Google Trends a hledání Seznamu. Tam sice nevidím přesná čísla, ale dokážu říct, zda zájem roste či klesá a jak je příležitost velká vůči jiným tématům.

gtrendsPak se můžete mrknout do AdWords a nechat si od Googlu říct, kolik kliků můžete čekat, pokud zadáte klíčové slovo nebo frázi. Pokud jste na pár desítkách kliků měsíčně, nemáte publikum, nikdo to neřeší, bude těžké to nastartovat.

fbadsPak se podívejte do specifikace reklamy na Facebooku, kde po zadání demografických údajů, zájmů, regionu apod. ihned dostanete velikost cílovky. Ne všichni milovníci pejsků to musí mít jako deklarovaného koníčka, ale pokud jste jen na pár tisících v ČR, asi to nebude hitparáda.

Zkrátka – stačí chvilka a máte základní přehled.

Krok 2 za půlden: Není to úplně mimo?

Pak ale chcete mít trochu serióznější vstupy. Po rozhovoru s Pavlem Krkoškou z Creative Docku jsem do procesu zařadil navolání prvních pár lidí, i třeba ze svého okolí, u nichž se zeptám na kontext („Jak prosím tě řešíš, když potřebuješ radu odborníka?“) a posléze i na názor na službu samotnou („Jak bys využil právníka, kterého bys měl nonstop na telefonu?“). Po deseti telefonátech máte obvykle jasno (odborník na telefonu bude zřejmě dost niche záležitost a právníka či lékaře chce mít člověk ověřeného a spolupracovat s ním dlouho a osobně). Creative Dock to dělá pomocí focus groups a individuálních rozhovorů, což jsem z časových důvodů ještě nezkoušel.

Krok 3 za den: Je to velký problém?

Dejme tomu, že vás to neodradí, ale potřebujete pevnější argument. V tu chvíli buď můžete obvolat více lidí nebo postavit dotazník. Když jsem ověřoval zájem mezi autoservisy, nejprve jsem jich obvolal sám asi 15 a sedmi z nich nápad prodal. Pak jsem si přes EasyTask.cz našel asistentku a ta mi během dvou dní obvolala dalších 80 firem (za 2 500 Kč s perfektním zápisem), kde sice byla konverze nižší, ale pořád to nebylo špatné. Pak jsem postavil dotazník přes Google Dokumenty a na fórech, fanouškovských skupinách a sociálních sítích se ptal druhé strany, dvou set majitelů aut, zda a kde mají problém s autoservisy. To už zabralo dva týdny i s přípravou, ale nenapadl mě rychlejší způsob při požadované hloubce.

anketaKrok 4 za týden: Koupí to?

Takže jak dál? Probém asi fakt existuje, potřebujeme potvrdit, že tam jsou peníze. Na řadu přichází landing page test či něco podobného. Postavíte stránku ve Weebly za pár hodin (třeba jako moji studenti KISKu s webovkou Danězakafe.cz), dáte tam konverzní akci, třeba i cenovou překážku, naženete potenciální zákazníky přes PPCčka nebo facebookovou reklamu a sledujete, kolik se přihlásí, či se dostane až do kroku, kde už by měla být platba (ale kde je jen upozornění, že služba se testuje nebo chystá).

dzkDirect People jsme to dělali i osobně, např. na pobočce banky jsme lidi seznámili s novým produktem a chtěli po nich podpis papíru, kde stálo, že dostanou slevu, jakmile to spustíme. U fungujících produktů se to dá vyřešit tzv. fake door testem, neboli přidáním budoucí funkcionality do interface či mezi ostatní produkty.et_fake_dooret_fake_door2Aby to nebyl úplně tvrdý náraz na zeď, testy tohoto typu většinou podepisuji, tzn. že v sekci Kontakty uvádím své jméno, kontakty a říkám, že služba je ve výstavbě – a omlouvám se za nepohodlnost. V případě osobního kontaktu lidem na rovinu říkám, že je to celé v přípravě a že to nemusí být vůbec spuštěno.

podpisCo dál?

„Nápad po dvou týdnech bez jakéhokoli ověření zahoďte. Jinak se do něj zamilujete a budete ho tlačit přes svůj pocit,“ říká Marty Cagan ze Silicon Valley Product Group. Dost z výše popsaného určitě během dvou týdnů stihnete, v každém případě aspoň první a druhý krok. Pokud ne, nemyslíte to dost vážně a možná inovovat ani nepotřebujete (Ještě jednou, co že vymýšlením nápadů chcete dosáhnout a opravdu se bez toho neobejdete?).

Dalším krokem je pak odhad potenciálu a podložení nápadu zodpovězením pár otázek typu: Proč nyní? Jak to může být velké? Proč zrovna my? Co jsou hlavní rizika? Čili stavíte první hrubý business case (maximálně dva slidy) a posouváte to od nápadu k příležitosti. Když ani tam nenajdete velkou botu, pak je čas na prototyp, concierge test, nebo rovnou pilot s referenčními zákazníky.

Stále je co zlepšovat

Musím říci, že se stále cítím na začátku ohledně celého procesu a nemám v ruce moc výsledků dotažených do úspěšné služby. Obávám se například, zda je to celé dost robustní a nějaká super příležitost mi nepropadla. Také nevím, jak vyřešit rozpor mezi rychle postavenou landing page a její malou důvěryhodností, protože ten potěmkin je na tom prostě vidět a zároveň tomu nechci dát o moc více času.

Jednu věc jsem se ale za těch pár let v inovacích naučil a to, že je tolik proměnných, že se to prostě najednou celé nedá pojmout. Jestli něco propadlo, objeví se to příště, protože tohle nelze dělat jednorázově, ale vymýšlet a testovat se musí pořád něco, aby na konci bylo silné portfolio příležitostí.

Hodně mě v tomto tématu posunuly knihy Lean Startup, Running Lean, Validating Product Ideas, Inspired (a dvě školení od SVPG) a proces, který se dělá v Direct People a Creative Docku, což jsou agentury, které se vymýšlením a validací živí. Ještě jsem nečetl, ale teším se na Design Sprint a Scaling Lean.

Tím zlomovým bodem, který mi změnil způsob přemýšlení, ale bylo tohle video, kde je celý ten testovací cirkus pohromadě a v plné síle:

owlet_vimeo

Budu rád, pokud se ozvete na adam.hazdra@lmc.eu s náměty a problémy a společně tento zápis z bojiště posuneme o kus dále a pomůže nám všem vymýšlet a startovat rychleji a levněji.

Za připomínky děkuju Martinovi Mrázovi, Petrovi Lamačovi, oba LMC, a Kubovi Skupinovi z Etnetery. Cover fotka z Pexels.com, datový kanón z Wikispaces.com

Přidat komentář

Komentář